Menu +
BedrijvennetwerkHR

Guido Heezen

What is it about ?

Guido Heezen is ondernemer, HR-trendwatcher en oprichter van Effectory, marktleider in klanten- en medewerkeronderzoek. Hij is de initiator van de Beste Werkgevers Awards. Hij is een veelgevraagd spreker rondom sociale innovatie, modern organiseren, engagement en ondernemerschap. Guido besteedt veel tijd aan het uitwerken en uitdragen van de filosofie: organisaties die goed in contact staan met hun eigen medewerkers en klanten, zijn organisaties die duurzaam beter presteren.

Hij draagt dit niet alleen uit, maar ook zijn eigen organisatie (Effectory) is zo ingericht dat er geen managers meer zijn, alles draait om zelfsturende teams.

Hij gelooft dat de innovaties en denkkracht vanuit de medewerkers moet komen en niet geforceerd uit een management laag daarboven.  Voor hem is de autonomie voor de medewerkers een belangrijke peiler om te zorgen dat deze bevlogen zijn.

Hierin is voor hem de missie een essentieel element van gedeeld leiderschap. ‘Zonder een heldere missie kun je niet werken met welke vorm van zelfsturing dan ook.’

Hij is auteur van de boeken ‘Winnen met uw medewerkers’ en ‘De kracht van Feedback’ en hij is een veelgevraagd spreker rondom thema’s als sociale innovatie, engagement en ondernemerschap.

 

 

Who should use it ?

Hij is een voorbeeld voor elke organisatie die worstelt met het loslaten van managementlagen en controlepunten. Open en eerlijk over de struikelblokken die het met zich meebracht om van controle naar loslaten te gaan.

 

Success story

Na zijn studie bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode is hij, samen met medeoprichter Arne Barends, vanaf een zolderkamer het NCBP gestart (in 1996 over gegaan in Effectory). Inmiddels werken bij Effectory ruim 150 medewerkers. Effectory won in 2013 de Amsterdam Business Awards voor hun innovatief denkvermogen, duurzaamheid, toekomstvastheid en maatschappelijke betrokkenheid. Guido is daarnaast ook mede-eigenaar van onder meer Customeyes (specialist in klantenonderzoek) en WUA! (specialist in het meten van web performance).

Guido adviseert een groot aantal raden van bestuur en directies op het gebied van goed werkgeverschap en ander HR-thema’s. Met zijn enthousiaste, motiverende en soms confronterende uitspraken daagt hij bestuurders, managers en anderen binnen organisaties uit om de status quo te verlaten.

 

How ?

Min of meer automatisch was Effectory vanaf de start van het bedrijf in 1996 in de klassieke ‘command & control’-structuur gegoten. Maar met hun kennis van de ongeveer 800 bedrijven waar het bureau jaarlijks onderzoek doet, zagen Heezen en Barends dat het ook anders kan. Er is toen aan de medewerkers zelf gevraagd waar zij behoefte aan hebben, waar ze het meest muziek in zagen. ZO ontstond de ‘managementloze organisatie’. Hierdoor moest ook Guido zijn oude rol los laten.  Momenteel draagt Guido Heezen zijn missie uit als (veelgevraagde) spreker en is hij actief in het adviseren van organisaties en raden van bestuur.

 

Results

Effectory is intussen marktleider in klanten- en medewerkeronderzoek, waar ruim 150 hoog opgeleiden aan het werk zijn. Tevens organiseren ze jaarlijks samen met intermediair ‘beste werkgevers van het jaar’ award.

 

Where to find more info?

Situationeel organiseren

Eerlijk zijn over toegevoegde waarde

Who are you going to call?

Guido Heezen staat open voor contact :  telefoonnummer Effectory : 020-3050102

of LinkedIn